.

Frequently asked questions / Şanzıman yağları - Otomatik şanzımanlar

ATF yağının ana işlevleri nelerdir?

Otomatik şanzımanların çalışması göz önüne alındığında, ATF yağlarının aşağıdaki işlevleri vardır:

- Motordan otomatik şanzımanın mekanik parçalarına güç aktarma;

- Çalıştırma/durdurma sırasında sürtünme diskleri için yağlama yağı;

- Otomatik şanzıman hidrolik sisteminde bir yağlama ve çalışma sıvısı;

- Soğutma sıvısı.

Düz şanzıman yağlarıyla kıyaslandığında ATF sıvılarının ilave özellikleri nelerdir?

- Hidrik ortam olarak, sürtünme diskleri için yağlama amaçlı ve hidrolik kavramalar (tork konvertörleri) için çalışma sıvısı olarak işlev görürler.

- ATF üretimi için, hem madeni hem sentetik baz yağlar farklı oranlarda ve çok sayıda işlevsel katkı maddeleri karıştırılarak kullanılır (bu ürünler azami miktarda işlevsel katkı maddesinin kullanılmasını gerektirir).

Sürtünme özellikleri? Bu ne demek?

Sürtünme özellikleri, ATF'yi diğer şanzıman yağlarından ayıran spesifik gerekliliktir. Bu, şanzıman üreticisinin spesifikasyonlarında belirtilen sürtünme katsayısı değerlerinden (statik ve dinamik) belirlenir. ATF'nin sürtünme özellikleri, belirtilen yağ değiştirme aralığı içinde sabit kalmalıdır. Bu nedenle dişli kutusundaki ATF yağı her zaman düzgün seçilmiş bir ürünle takviye edilmeli veya değiştirilmelidir.

ATF başka hangi uygulamalarda kullanılıyor?

- ATF ayrıca çoğu araçların hidrolik direksiyon sistemlerinde kullanılır.

- ATF yağları bazı düz vites kutularında kullanılabilir (örn; Mercedes-Benz, BMW, Ford, Opel'in vs. bazı araç modellerinde)

- Belli endüstriyel hidrolik sistemlerinde de kullanılırlar.
 

Hidrolik direksiyon sisteminde ATF yerine sade bir hidrolik yağ kullanmak mümkün mü?

Aksi belirtilmedikçe, "MHL" hidrolik yağ tipinin (piyasada yaygın olarak bulunan) kullanılması tavsiye edilmez.

МТF ve ATF ilave etme?

Düz şanzıman yağları birbirleriyle uyumludur ancak, ilave yaparken bile taze yağ kullanmak gereklidir. İlave yaparken daima aynı viskozite dereceli ve performans seviyeli yağ kullanın.

ATF ile dolu bir dişli kutusuna MTF ilave etmek yanlıştır!

Otomatik şanzımanları rastgele bir ATF ürünle doldurmak da tehlikeli olabilir.

Düz şanzımanlardaki yağın değiştirilmesi. Önerilen mesafe nedir?

Çok iyi bilindiği gibi, şanzıman yağ kalitesi ve değiştirme aralıklarıyla ilgili tavsiyeler şanzıman veya araç üreticisi tarafından verilir. Bu nedenle, servis dokümanları çalışma koşullarına göre tavsiyeler içerir. Özetle, mesafe esaslı aralıklar şu şekildedir:

- Binek araçlar ve hafif ticari araçlar - aksi belirtilmedikçe, 60,000 -120,000 km;

- Büyük yük araçları - başka bir süre belirtilmedikçe, 20,000 - 100,000 km veya yılda bir;

- Ekskavatörler, bulldozerler, damperli kamyonlar - 1000 - 2000 motor çalışma saati

Önerilen çalışma süreleri yaklaşıktır ve yağların ekipman üreticilerinin gerekliliklerine göre seçildiği yola elverişli ekipmanda ulaşılabilir. Eğer üretici tarafından önerilen değiştirme aralığı yukarıda verilen aralıktan farklı ise, üreticinin taviyesi esas alınmalıdır.

Otomatik şanzıman yağının değiştirilmesi

Otomatik şanzımanlı modern araçlar için genellikle oldukça uzun bir yağ değiştirme aralığı tavsiye edilir – yaklaşık 80-100 000 km. Oldukça yüksek sayıda bakım gerektirmeyen şanzımanları olan araç mevcuttur ve yağın şanzımanın ömrü boyunca değiştirilmesi gerekmez. ‘80'li ve ‘90'lı yılların sonlarından kalan eski araçlarda yağ, aksi belirtilmedikçe, her 20-40 000 km'de değiştirilmelidir.